A glass a day – det bliver bedre og bedre!
Franske forskere har fulgt 3777 mænd og kvinder over 65 år fra egnen omkring Bordeaux for at undersøge, hvordan deres vinforbrug påvirkede livskvaliteten i de sene år. Der var 44%, der ikke drak, 41% drak noget (2 glas om dagen), 12% drak moderat (3-4 glas daglig) og 3% drak mere end 5 glas pr. dag. Efter tre år havde 4,9% af de ikke drikkende udviklet demens og det samme gjaldt 5,1% af de, der kun drak 2 glas pr. dag, og 1,6% af de, der drak mere end 5. Men kun 0,9% af dem med et moderat forbrug havde udviklet demens. Ca. 2/3 af de demente havde Alzheimers syge.
Forskerne konkluderer, at det der ud som om et moderat vinforbrug beskytter mod demens i en høj alder. (BMJ, 314, 1997 p. 997).
Tags: Frankrig, Sundhed, Vinforbrug